Inmiddels zijn er meer dan 25 WMS oplossing opgenomen in de WMS Kieswijzer. Maar hoe ga je nu verder na ontvangst van de shortlist? In deze animatie geven we onze unieke aanpak prijs. Het selecteren van de juiste WMS oplossing hoeft echt geen tijdrovend en kostbaar proces te zijn.

 

Het WMS selectietraject van Optimum Logistiek bestaat uit de volgende stappen:

  1. Inventarisatie huidige situatie en ambities.
  2. Offerte aanvraag en demo’s.
  3. Referentiebezoek + brainstorm.
  4. Optioneel aanvullende sessie.
  5. Overeenkomst opstellen.

In de onderstaande alinea’s zijn de activiteiten per fase uitgewerkt.

Stap 1. Inventarisatie huidige situatie en ambities

In deze fase word als startpunt gebruik gemaakt van de WMS selectietool van Optimum Logistiek. Dit inzicht geeft een eerste indruk van de huidige situatie. De huidige situatie en de ambities hierin worden verder uitgewerkt in een pakket van eisen en wensen door middel van field research en het houden van interviews met de stakeholders.

Op basis van het pakket van eisen en wensen en de kennis en ervaring van Optimum Logistiek wordt in deze fase een shortlist opgesteld (max. 5 oplossingen). Optimum Logistiek maakt hierbij gebruik van haar WMS database, waar meer dan 25 WMS oplossingen zijn opgenomen.

Deze stap resulteert in:

  • Een beschrijving van de fysieke en administratieve processen (incl. procesflows) rondom de huidige magazijnoperatie en de optimalisaties hierin.
  • Pakket van eisen en wensen t.a.v. het WMS voor de komende 5 – 10 jaar.
  • Shortlist met WMS oplossingen.

 

Stap 2. Offerte aanvraag en demo’s

De leveranciers op de shortlist ontvangen in deze fase een demo en offerte aanvraag. Naast een kostenraming, vragen we de leveranciers om aan te geven in hoeverre zij standaard invulling kunnen geven aan de eisen en wensen van de opdrachtgever en worden zij uitgenodigd om een demo te verzorgen. In de demo´s ligt het accent op de belangrijkste / specifieke processen van de opdrachtgever.

Op basis van de verkregen inzichten maken we een vergelijking (functioneel, technisch, referenties, organisatie, kosten, etc.) tussen de verschillende leveranciers. Deze stap resulteert in:

  • Vergelijking WMS oplossingen / leveranciers.
  • Selectie 2 WMS oplossingen.

 

Stap 3. Referentiebezoek + brainstorm

In navolging op de demo’s vragen we maximaal 2 WMS leveranciers een referentiebezoek te organiseren om de oplossing in de praktijk te kunnen zien. Aanvullend op het referentiebezoek maken we een beschrijving van een specifiek vraagstuk van de opdrachtgever. Op basis van deze beschrijving vragen we de leverancier een brainstormsessie te verzorgen. Het doel van deze brainstormsessie is om te toetsen of de werkwijze, kennis, houding en ervaring van de leverancier aansluit bij de behoefte van de opdrachtgever. Deze stap resulteert in:

  • Vergelijking WMS oplossingen in de praktijk.
  • Vergelijking aanpak praktijk case.
  • Advies vervolgstap: contract fase in met 1 leverancier / aanvullende (deep dive) sessie organiseren.

 

Stap 4. Optioneel aanvullende sessie

Indien nodig / gewenst kan er een aanvullende case, demo of bedrijfsbezoek bij de leveranciers gepland worden om de vergelijking verder te detailleren. Deze stap resulteert in:

  • Verder gedetailleerde vergelijking leveranciers.
  • Advies contract fase in met 1 leverancier.

 

Stap 5. Overeenkomst opstellen

In deze stap heeft Optimum Logistiek een beperkte rol. De opdrachtgever en leverancier zorgen in deze stap dat de afspraken met betrekking tot de implementatie en beheer vastgelegd worden in een overeenkomst.